Listopad '24

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

Koncert symfoniczny

15 listopada 2024, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów: od 43 do 70 PLN

Wykonawcy:

  • Paweł Przytocki - dyrygent
  • Astrig Siranossian – wiolonczela
  • Wojtek Urbański – syntezator modularny
  • Orkiestra Symfoniczna FŁ

Program:

  • Max Bruch - „Kol Nidrei”, op. 47 [10‘]
  • Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e – moll op. 85 [30‘]

PRZERWA

  • Wojciech Kilar - „Choralvorspiel” na kameralną orkiestrę smyczkową [10’]
  • Wojciech Urbański - Utwór generowany przez sztuczną inteligencję
  • Wojciech Kilar - „Krzesany” [15’]

Magda Miśka-Jackowska - konferansjerka

Ten wieczór koncertowy połączy tradycyjne wykonawstwo muzyczne z trendami przyszłości. Tradycję reprezentuje Orkiestra Symfoniczna FŁ pod batutą Pawła Przytockiego oraz solistka, wykonujący utwory XX-wieczne. Za wizjonerstwo odpowiada syntezator. Gwiazdą wieczoru będzie francusko-armeńska wiolonczelistka Astrig Siranossian, oklaskiwana w tak prestiżowych salach koncertowych, jak nowojorska Carnegie Hall, wiedeńska Musikverein, filharmonie paryska i berlińska. Koncertuje m.in. z Simonem Rattle’em, Marthą Argerich, Yo-Yo Ma. Triumfowała w Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Krzysztofa Pendereckiego. Jest  pomysłodawczynią i dyrektorką artystyczną muzycznych festiwali. Rozpocznie koncert fantazją na tematy hebrajskie „Kol Nidrei”, jednym z najbardziej znanych utworów niemieckiego kompozytora Maxa Brucha. Bruch sięgał po folklor różnych narodów, eksplorował możliwości brzmieniowe instrumentów, jednocześnie pozostając zachowawczy w kwestiach harmonicznych. W czasach narodowego socjalizmu był w Niemczech kompozytorem zakazanym z powodu domniemanego pochodzenia żydowskiego i swojej fascynacji żydowskim folklorem, o czym świadczy m.in. „Nol Kidrei”. Po tym utworze zabrzmi Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara – muzyczne świadectwo melancholii i nostalgii, jakie były udziałem wielu Europejczyków po zakończeniu I wojny światowej. Odmienny nastrój wniosą dwa utwory Wojciecha Kilara, reprezentujące nurt jego twórczości inspirowany folklorem góralskim: Choralvorspiel, będący w zasadzie cyklem trzech preludiów chorałowych, oraz przesławny „Krzesany”, otwierający Kilarowski „poliptyk tatrzański”. Trendy przyszłości w muzyce pozwoli poznać Wojciech Urbański, który przedstawi utwór generowany przez sztuczną inteligencję. AI coraz śmielej wkracza do twórczości artystycznej, zmuszając do stawiania pytań o granice kreatywności oraz istotę muzycznego talentu. Wojciech Urbański to bardzo dynamicznie działający kompozytor i producent muzyczny: laureat Fryderyka 2022 i głównej nagrody na Festiwalu Muzyki Filmowej 2022, dyrektor muzyczny wielu prestiżowych imprez, w tym Gali Bestsellerów Empiku 2022 i koncertu Gali Zamknięcia Festiwalu OFF Camera. Twórca muzyki do filmów takich jak „Hiacynt”, „Fanfik” czy „Lewandowski Nieznany”, stale współpracujący z platformami Netflix, HBO, Amazon czy BBC. 

O 18:15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, które poprowadzi Magda Miśka-Jackowska.

"KillHarmonie"- koncert symfoniczny z muzyką W. Kilara z towarzyszeniem sztucznej inteligencji finansowany jest z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego.

Astrig Siranossian, fot. Antoine Agoudjian

Archiwum koncertoweArchiwum informacji